Dijital Oyunlar ve Kişisel Verilerin Korunması Sempozyumu Başarıyla Tamamlandı

Üniversitemiz ve Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK) iş birliği ile düzenlenen "Dijital Oyunlar ve Kişisel Verilerin Korunması Sempozyumu" yoğun katılımla gerçekleştirildi.

Dijital Oyunlar ve Kişisel Verilerin Korunması Sempozyumu’nda Etkinlikte; dijital oyunların tarihsel gelişimi, yapay zekâ ve dijital oyunlar, dijital oyunlar ve çocukların kişisel verilerinin korunması, açık rıza ve aydınlatma yükümlülüğünün hukuka uygun şekilde yerine getirilmesi gibi toplamda 22 konu çeşitli yönleriyle ele alındı. Etkinliğin açılış konuşmasını Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek ile KVKK Başkanı Prof. Dr. Faruk Bilir yaptı.

'Oyna Ama Güvenli Oyna'

Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek konuşmasında dijitalleşmenin birey ve toplum üzerindeki etkilerine dikkati çekerek, "Bilgi, dijitalleşmenin hızına paralel olarak şekil değiştiriyor, toplumları, bireyleri ve tüm alışkanlıkları derinden etkiliyor. Bir zamanlar sokaklarda oynanan oyunlar, bugün devasa endüstriye dönüşmüş durumda." dedi. Dijital oyunların artık sadece eğlence aracı olarak değerlendirilmemesi gerektiğini vurgulayan Şimşek, "Dijital platformlar da milyonlarca insanı buluşturan, sınırları aşan, hatta kültürler arası etkileşim sağlayan endüstriye dönüşmüş durumda. Artık öyle bir noktadayız ki şu anda bile dünyanın dört bir yanında binlerce veri dijital oyun evrenine dahil olmakta." bilgisini paylaştı. Dijital oyunların kişisel verilerin toplanması, işlenmesi ve aktarılması gibi hassas süreçleri barındırdığına işaret eden Şimşek, "Bu nedenle 'Oyna ama güvenli oyna' ilkesi artık hayati öneme sahiptir. Dijital oyunlarla kişisel verilerin korunması adeta birbirinden ayrılmaz hale gelmiş, her biri diğerinin anlaşılması için vazgeçilmez unsur olmuştur." şeklinde konuştu.

Riskler…

Dijital oyunların çocukların ve gençlerin yanı sıra yetişkinlerin hayatında da yer edindiğini, yapılan araştırmalar doğrultusunda ülkemizde 40 milyonu aşkın mobil oyuncu sayısı bulunduğunu belirten Bilir, dijital oyunların geniş bir kullanıcı kitlesine sahip olmasından dolayı kişisel verilerin korunması kapsamında önemli bir konu olarak gündeme geldiğini ifade etti. Bilir, sözlerini şöyle tamamladı: “Dijital oyun sektörünün; yapay zeka, sanal gerçeklik, blokzincir ve benzeri teknolojilerle büyük bir dönüşüm içerisinde olduğu bilinmektedir. Bu teknolojiler sayesinde kullanıcı deneyimi zenginleşmekte, fakat bu süreçte daha fazla veri işlenmektedir. Bu durum, yeni risklerin yanı sıra, yeni sorumluluklar meydana getirmektedir. Bundan dolayı hedefimiz; bireylerin, bilhassa çocuklar ve gençlerin güven içinde var olabildiği bir dijital ortam tesis etmek olmalıdır. Bu hedef ise ancak kamu, özel sektör ve akademinin iş birliğiyle gerçekleştirilebilir. İçerdiği konu çeşitliliği ve alanında uzman isimleri bir araya getirmesiyle, Dijital Oyunlar ve Kişisel Verilerin Korunması Sempozyumu'nun bu amaca hizmet edeceğine inanıyorum.”

Birbirinden Önemli Konular Ele Alındı

Açılış konuşmalarının ardından sempozyumun ilk oturumunu Prof. Dr. Hasan Cumhur Özakman yönetti. Av. Zeynep Ekinci "Dijital Oyunların Tarihsel Gelişimi", Av. Aslıhan Seda Acunsöz "Dijital Oyunlar Çerçevesinde Kişisel Verilerin İşlenmesi: KVKK ile Uluslararası Mevzuatlar Kapsamında Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme", Av. Ceren Ceyhan "Yapay Zekâ Destekli Dijital Oyunlarda Kişisel Verilerin İşlenmesi: Hukuki Riskler ve Düzenleyici Kararlar", Dr. Öğr. Üyesi H. Sena Akkışla "Dijital Oyunlar ve Çocuğun Kişisel Verilerinin Korunması" ve Kişisel Verileri Koruma Kurulu Üyelerimizden Cennet Alas Şekerbay ise "Dijital Rıza Yaşı (Dijital Oyun ve Hizmetler Bakımından Yaş Sınırlamaları)" konularını anlattılar.  Prof. Dr. Selçuk Öztek'in başkanlığında gerçekleştirilen ikinci oturumda; Doç. Dr. Selin Süar ve Öğr. Gör. Okaner Okan "Yapay Zekâ Çağında Dijital Oyunlarda Etik Boyutun Önemi", Prof. Dr. Tunç Durmuş Medeni ve Osman Buminhan Tercan "Devlet Politikaları ve Ekonomik Faktörlerin Oyuncuların Oyun Satın Alma Eğilimleri Üzerindeki Etkileri", Av. İsmail Murat Kaban "Dijital Oyun Ekosisteminde Yapay Zekâ Kullanımı ve Kişisel Verilerin Korunması: Geliştiriciler İçin Risk Yönetimi ve Uyum Modeli", Enes Furkan Beytekin "Dijital Oyunlar ve Aydınlatma Metinleri: Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar", Dr. Öğr. Üyesi Gözde Zeytin Çağrı "Oyun İçi Satın Alma İşleminde Tüketicilerin Kişisel Verilerinin İşlenmesi ve Korunması" ve Arş. Gör. Sümeyye Aybala Bezer "Dijital Hizmet Kullanıcılarının Tespitinde Konum Bilgisinin İşlenmesinde Kişisel Veri Güvenliği" konularında sunumlarını yaptılar.  Doç. Dr. Hüseyin Aydın'ın yönettiği üçüncü oturumda; Öğr. Gör. Hümeyra Duman Kılıç "Dijital Oyunlarda Kişisel Veri İhlalleri ve Açık Rıza Beyanı", Merve Uygul "Dijital Oyunlardaki Reklamlar Kapsamında Çocukların Verilerinin İşlenmesi: Rıza Bakımından Bir İnceleme", Öğr. Gör. Dr. Zeynep Akdoğan "Dijital Oyunlar ve Dijital Ebeveynlik Arasındaki İlişki: Bibliyometrik Analiz", Arş. Gör. Esra Gültekin "Dijital Oyun Ekosisteminde Çocukları Korumak", Av. Nuri Melih İnce "Dijital Oyunlar ve Rekabet Hukuku" ve Av. Hüseyin Taşkın "Reklam ile Oyunun Birleşmesi: Advergame – Kavram, Tanım ve Hukuka Uygunluk Şartları" konularını ele aldılar. Dr. Emre Soyer'in başkanlığında gerçekleştirilen son oturumda ise; Av. Yeşim Bucak "Dijital Oyun Bağımlılığı", Öğr. Gör. Aydın Tufan Genç "Yetişkin Bireylerde Dijital Oyun Bağımlılığı", Doç. Dr. Buket Doğan, Arş. Gör. Abdullah Bal, Hasan Can Bağ, Mehmet Umut Koç ve Emre Okçelen "Genç Bireylerin Zararlı Alışkanlıklar Hakkında Farkındalığını Artırmaya Yönelik Etkileşimli Oyun Geliştirme", Dr. Öğr. Üyesi Volkan Davut Mengi "Yapay Zekâ Araçlarının 2 Boyutlu Dijital Oyun Tasarımı Eğitiminde Öğrenci Başarısına Etkisi" ve Arş. Gör. M. Halid Dağcı "Yapay Zekâ ve Dijital Oyunlar: Etkileşim, Öğrenme ve Gelecek Perspektifleri" konularını anlattılar.